Home Pozyskiwanie klientów Poradnik przedsiębiorcy — Jak zrobić skuteczną ulotkę reklamową?

Poradnik przedsiębiorcy — Jak zrobić skuteczną ulotkę reklamową?

by Patryk Wójcik

Kiedy myślisz o reklamowaniu swojego biznesu, zazwyczaj skupiasz się na działaniach w internecie. Tak samo robi Twoja konkurencja. Musisz jednak wiedzieć, że stare metody reklamowe nadal się sprawdzają. Problem w tym, że wielu przedsiębiorców nie potrafi tego wykorzystać. Ulotki reklamowe stały się nudne i nieskuteczne. Może chciałbyś do tego podejść w lepszy sposób? Dziś zdradzę Ci kilka moich sposobów na zrobienie skutecznych (ciekawych) ulotek reklamowych.

Czy ulotki reklamowe są skuteczne?

Czy ulotki reklamowe są skuteczne?

Bądźmy szczerzy, świat ulotek reklamowych stoi obecnie na bardzo niskim poziomie. Czasami boję się otworzyć skrzynkę pocztową, bo wiem, że czekają tam na mnie prawdziwe potworki reklamowe. Twoja konkurencja nie potrafi wykorzystać siły tradycyjnych metod promocyjnych. Powinna to być dla Ciebie najlepsza zachęta, aby spróbować się wyróżnić na tym polu i zdobyć kilku nowych klientów.

Zastanawiasz się, czy ulotki reklamowe nadal są skuteczne? Odpowiedź jest bardzo prosta. Ulotki mogą być bardzo skuteczne, jeżeli przygotowałeś je we właściwy sposób. Niestety wiele firm idzie obecnie na łatwiznę, co widać po bezmyślnie kopiowanych wzorach ulotek, które nie dają żadnych efektów.

Każda ulotka, która w kilka sekund po kontakcie z klientem ląduje w koszu na śmieci, to pieniądze wyrzucane w błoto. Może wielkie korporacje mają budżety, które mogą beztrosko marnować. Jednak każdy przedsiębiorca, który musi zapłacić za działania reklamowe z własnej kieszeni, powinien się dobrze zastanowić, czy mu się to opłaci.

Firmy stawiają na ilość, a nie na jakość ulotek

Firmy idą na ilość, a nie na jakość. Bezmyślne przygotowywanie ulotek jest łatwiejsze, kiedy wdrukujesz ich kilka tysięcy i zaczniesz rozdawać je bez większego pomysłu. Przy wystarczająco dużej ilości, na pewno przełoży się to na pozyskanie kilku klientów. Jednak moim zdaniem, takie podejście to marnowanie Twoich pieniędzy i czasu Twoich potencjalnych klientów (nie wspominając o szkodach środowiskowych).

Co powinna „robić” skuteczna ulotka reklamowa? Musi na pewno przyciągnąć uwagę Twojego potencjalnego klienta. Musi przekazać mu informację o Twojej firmie. Musi skłonić go do zastanowienia, czy przypadkiem nie potrzebuje Twojego produktu lub usługi. Musi być na tyle wartościowa, żeby potencjalny klient nie wyrzucił jej od razu po przeczytaniu (jeżeli w ogóle ją przeczyta).

Opiszę Ci kilka sposobów, które pomogą Ci przygotować skuteczne ulotki. Czas skończyć z wyrzucaniem pieniędzy w błoto. Niech Twoja konkurencja nadal powiela schematy i tworzy koszmarne ulotki. Ty zrób coś innego. Daj klientowi coś, czego nie będzie mu tak łatwo wyrzucić!

skuteczna ulotka w lokalnej firmie

Jak zrobić skuteczną ulotkę?

Nie lubię nachalnej reklamy. W dzisiejszym świecie musimy się z nią mierzyć na każdym kroku. Po działaniach marketingowych można poznać, jakie podejście do klienta ma dana firma. Jeżeli bombarduje Cię reklamami i wciska Ci swoje produkty do gardła, to raczej nie powinieneś jej ufać.

Klienci mają alergię na firmy, które wchodzą z butami do ich życia. Kiedy stale przeszkadzasz klientowi, to jesteś jak nachalny sprzedawca encyklopedii, który bez przerwy puka do jego drzwi. Takiego marketingu nie polecam. Taki marketing to dno. Taki marketing zniszczył już wiele firm.

Zdradzę Ci sekret. Ulotka reklamowa nie powinna być tylko o Twojej firmie. Powinna być czymś wartościowym dla klienta. Powinna być czymś, co pomoże mu w codziennym życiu. Informacja o Twojej firmie powinna być tylko dodatkiem. Jeżeli klient będzie Ci wdzięczny za pomoc w rozwiązaniu jakiegoś problemu, na pewno o Tobie nie zapomni.

Możesz sobie pomyśleć, że łatwo to brzmi w teorii, ale nie da się tego przełożyć na praktykę. Podam Ci kilka przykładów, które uświadomią Ci, że nie jest to wcale takie trudne. Wystarczy tylko zmienić myślenie i spojrzeć na projektowanie ulotki w inny sposób.

Kilka przykładów na skuteczną ulotkę reklamową

Załóżmy, że prowadzisz myjnię samochodową. Co możesz dać klientowi, aby rozwiązać jego problem? Musi to być oczywiście problem związany z branżą, którą się zajmujesz. Na standardowej ulotce napisałbyś, że myjesz auta od pokoleń, albo jeszcze inne bzdury. Kogo to obchodzi?

Jednak mógłbyś przygotować ulotkę, w której zdradzisz klientowi kilka sposobów na to, jak usunąć nieprzyjemne zapachy z auta. Najlepiej niech to będą sposoby, które nie będą wymagały od klienta specjalistycznej wiedzy i środków czystości. Pokaż swoją ekspertyzę i pomóż klientowi rozwiązać problem.

Czy wyrzuciłbyś od razu taką ulotkę? Sporo osób pomyśli, że kiedyś może im się ta wiedza przydać i schowają ulotkę w samochodzie. Pozyskałeś ich uwagę. Kiedy będą rozmawiać ze znajomym, który właśnie ma problem z powracającym zapachem papierosów w samochodzie, mogą przypomnieć sobie o Twojej ofercie.

To jest właśnie cały sekret skutecznych ulotek reklamowych. Nie chodzi tylko o pokazanie swojej oferty. Chodzi raczej o stworzenie pretekstów do rozmów, na tematy związane z Twoją firmą. Nikt nie będzie rozmawiał o myjni samochodowej, która w ulotce chwali się, że myje auta od pokoleń. Jednak o sposobach na pozbycie się smrodu, można pogadać w różnych sytuacjach.

Idziemy dalej, masz firmę zajmującą się praniem dywanów. W swojej ulotce możesz opisać domowe sposoby, na pozbycie się plam z kilku najczęściej pojawiających się zabrudzeń. Pokażesz w ten sposób, że dokładnie wiesz, z jakimi problemami zmagają się klienci (czym najczęściej brudzą swój dywan).

Wiele osób może skorzystać z Twojej rady i wyczyścić plamę samodzielnie. Jednak na pewno zdarzy się taka sytuacja, w której będą siedzieli ze znajomymi i zaczną o tym rozmawiać. Pochwalą się, że sami wyczyścili dywan, bo dostali ulotkę z firmy piorącej dywany, która pokazała im jak to zrobić.

Ktoś usunął małą plamkę ze swojego dywanu, dzięki Twojej ulotce. Co się stanie, kiedy zdarzy się tej osobie wypadek i rozleje na dywan talerz barszczu? Będziesz pierwszą firmą, o której pomyśli. O wielu innych ulotkach zapomniała, bo nie wnosiły nic do jej życia. Jednak Twoja ulotka była inna, dałeś coś od siebie klientowi za darmo. Klient odpłaci Ci w momencie, kiedy będzie potrzebował Twojej pomocy (albo poleci Cię znajomym).

Kolejne przykłady są równie proste. Prowadzisz pizzerie. Nie każda osoba, która chce zjeść pizzę, będzie Twoim klientem. Jednak na swojej ulotce możesz zamieścić przepis na pyszną domową pizzę w stylu Włoskim. Jeżeli klient będzie miał czas, to sobie zrobi ją sam. Jednak częściej nie będzie miał czasu, a na tej ulotce będzie również Twój telefon i będzie mógł zamówić Twoją pizzę.

Przepis na pyszną pizzę miał jedynie sprawić, aby Twoja ulotka nie wylądowała w koszu. Dodatkowo będziesz jedyną pizzerią, która nie wrzuciła klientowi nudnej ulotki z rabatem, a zamiast tego podzieliłeś się swoimi kulinarnymi sekretami.

Skuteczne ulotki dla kwiaciarni? Nie ma problemu, zawsze możesz przygotować kilka informacji, z którymi ma problem większość z nas. Na ulotce możesz wytłumaczyć, jakie kwiaty wypada dawać na różne okazje i ile sztuk powinno się dawać. Rodzaj kwiatów i ilość sztuk ma znaczenie, ale zawsze mamy z tym problem.

W ten sposób możesz przygotować ciekawe ulotki dla każdej branży. A nawet jeżeli nie będziesz miał pomysłu na skuteczną ulotkę dla swojej firmy, zawsze możesz do mnie napisać, a na pewno Ci coś podpowiem. Jeżeli zaczniesz o ulotkach myśleć w ten sposób, zobaczysz, że zacznie to być bardzo skuteczna metoda pozyskiwania nowych klientów.

właściwy format ulotki reklamowej

Ulotki i inne materiały reklamowe

Ulotki reklamowe, to tylko taka umowna nazwa. Możesz korzystać z wielu ciekawych formatów, które są dostępne na rynku. Ulotka nie musi być zawsze śliską karteczką wrzucaną do skrzynki. Może być przykładowo zawieszką zapachową (świetne dla branż związanych z motoryzacją – myjnie, warsztaty samochodowe).

Kiedy Twoja oferta skierowana jest do dzieci, ulotka może być formą zabawy. Niech to będzie ciekawa kolorowanka albo magnesik na lodówkę. Przy większym budżecie i większej akcji reklamowej, możesz przygotować swoje własne puzzle, które dzieciaki złożą w domach.

Pomysłów na ciekawą formę ulotki może być wiele. Wszystko zależy od tego, co oferujesz swoim klientom i kim oni dokładnie są. Jeżeli sam nie będziesz miał pomysłu na inną formę ulotki, niż standardowa śliska karteczka, to napisz do mnie. Pomogę Ci zupełnie za darmo i wspólnie wymyślimy ciekawą formę ulotki dla Twojego biznesu.

Marzę o tym, aby otworzyć swoją skrzynkę pocztową i wyciągnąć z niej choć jedną ulotkę, której nie będę chciał od razu wyrzucić do śmieci. Przeprowadziłem się ponownie do Gdańska już kilka miesięcy temu i już kilka kilogramów materiałów reklamowych przewinęło się przez moją skrzynkę. Niestety żadna z tych ulotek nie wybijała się na tle konkurencji.

To smutne, że ludzie podchodzą do promocji swoich biznesów w tak schematyczny i nudny sposób. W dzisiejszym świecie nawet najlepszy produkt sam się nie sprzeda. Pisałem o tym w artykule: Jak zbudować markę eksperta w Internecie? Zajrzyj do niego, jeżeli szukasz innych sposobów na wyróżnienie swojej firmy.

Ulotki reklamowe nadal są skuteczne. W końcu nadal dostajesz gazetki reklamowe od największych sklepów. Jeżeli nie byłaby to skuteczna forma reklamy, to sklepy szybko przestałyby to robić. Jednak stosują oni metodę ilościową, na którą nie możesz sobie pozwolić prowadząc mały biznes.

To jak podchodzisz do promocji swojego biznesu, pokazuje Twój stosunek do klienta. Nie idź na łatwiznę. Twoja konkurencja tak robi, więc masz ułatwione zadanie. Wystarczy, że zmienisz swój sposób reklamy, a będziesz miał nad nią przewagę. Musisz się tylko trochę wysilić i odrzucić powtarzające się schematy. Wierzę, że dasz radę! W końcu to Twój biznes i musisz go promować z klasą.

Pozdrawiam,

Patryk Wójcik – psycholog pomagający w promowaniu lokalnego biznesu.



Te artykuły mogą Cię również zainteresować

Napisz komentarz