Home Reklama Facebook Reklama na Facebooku – Czy warto klikać w „Promuj post”?

Reklama na Facebooku – Czy warto klikać w „Promuj post”?

by Patryk Wójcik

Czy promowanie postów na Facebooku się opłaca? Czy taki rodzaj reklamy pomaga zdobywać nowych klientów? Te pytania zadaje sobie wielu lokalnych przedsiębiorców. Jeżeli szukałeś na ten temat informacji w internecie, to wiesz, że opinie są podzielone. Czas rozwiać wątpliwości. Uważam, że wielu ekspertów za bardzo komplikuje kwestie związane z reklamą na Facebooku. Dlatego pokażę Ci moje podejście, które sprawdza się świetnie w przypadku małych firm.

Spis treści:

Reklama na Facebooku to nie jakaś wiedza tajemna

Chcę na początku ustalić pewną kwestię. Reklama na Facebooku nie jest czymś bardzo trudnym do opanowania. Nie jest to żadna wiedza tajemna. Nie musisz skończyć specjalistycznych studiów i kilkudniowych szkoleń, aby korzystać z niej w swoim małym biznesie. Jeżeli ktoś próbuje Cię przekonać, że jest inaczej, to po prostu kłamie i chce Cię naciągnąć na swoje usługi.

Jeżeli operujesz małymi budżetami w wielkości tysiąca, czy dwóch tysięcy złotych miesięcznie na reklamy na Facebooku, to nie powinieneś skupiać się na zaawansowanych technikach reklamowych. Przy takich budżetach wystarczą Ci podstawy. Specjalistyczne metody są skuteczne, ale tylko w przypadku dużych sklepów internetowych, które wydają dziesiątki tysięcy na reklamę.

Zawsze wychodzę z założenia, że jako przedsiębiorca powinieneś skupić się na prowadzeniu swojego biznesu, a nie na wielogodzinnym przesiadywaniu na Facebooku, aby wszystkie reklamy ustawić idealnie. Takie podejście przy małych budżetach reklamowych się po prostu nie opłaca. Twój czas będzie dużo droższy niż efekty, które uzyskasz.

Ekspertów od reklam na Facebooku i w innych mediach społecznościowych jest ostatnio na pęczki. Większość z nich próbuje robić z tego jakąś sztukę magiczną pełną trików i sztuczek, które mają być jedyną drogą do sukcesu. To wszystko zwyczajna ściema.

Facebook z założenia jest prostym narzędziem, które jest przygotowane z myślą o takich biznesach jak Twój. To właśnie dzięki Facebookowi małe biznesy mają możliwość dotrzeć do setek nowych klientów w stosunkowo łatwy i tani sposób.

Dawne sposoby reklamowe jak spoty w telewizji i radio, były przeznaczone dla dużych graczy. Takie firmy jak moja, czy Twoja, nie miały szans na przebicie się do tak szerokiej publiczności. To było po prostu za drogie. Na szczęście mamy teraz Facebooka i możemy działać na skalę, która jest dopasowana do naszego biznesu.

Jeżeli dopiero zaczynasz przygodę z reklamą na Facebooku, nie musisz wydawać majątku na porady ekspertów, albo – co gorsza – na obsługę kampanii reklamowych przez agencję. Jeżeli już na starcie zatrudnisz agencję do działań reklamowych, to możesz być pewien, że wyrzucasz sporo pieniędzy w błoto.

Dlaczego tak myślę? Ponieważ koszt działania agencji może być wyższy niż cały Twój budżet przeznaczony na reklamy. Znam takie przypadki z doświadczenia i uważam, że takie działanie nie jest uczciwe ze strony agencji. Dlatego zdradzę Ci prosty sposób na rozpoczęcie przygody z reklamami Twojego biznesu na Facebooku.

Czy opłaca się klikać w „Promuj post”?

Wielu ekspertów przestrzega przed klikaniem w przycisk „Promuj post”. Na swoich blogach rozpisują się o tym, że to strata pieniędzy. Sam tak kiedyś myślałem, bo skupiłem się wyłącznie na zaawansowanych metodach tworzenia reklam na Facebooku. Jednak się myliłem, tak jak myli się większość ekspertów, którzy za wszelką cenę starają się wmówić Ci, że nie możesz klikać w „Promuj post” na swoim fanpage.

Dlaczego eksperci przestrzegają przed klikaniem w „Promuj post”? Odpowiedź jest prosta, patrzą na to działanie wyłącznie z własnej perspektywy. Kiedy zaczynasz reklamować się sam, klikając w „Promuj post” na pewno nie skorzystasz z usług agencji zewnętrznej. Wmawianie ludziom, że reklama na Facebooku jest czymś skomplikowanym, opłaca się tylko agencjom i musisz mieć tego świadomość.

Kiedy spojrzymy na klikanie w „Promuj post” z perspektywy małego lokalnego przedsiębiorcy może się okazać, że dla niego takie działanie się opłaci. Może zacząć działać od razu i praktycznie bez żadnego przygotowania. Dobrze wiem, że kiedy startujesz z biznesem, nie masz wiele wolnego czasu. Jeżeli miałbyś się teraz dokształcać i poznawać cały mechanizm reklamowy Facebooka, to ruszyłbyś z reklamą za kilka miesięcy (albo wcześniej byś się poddał).

Czy istnieje lepszy sposób na tworzenie reklam na Facebooku? Zdecydowanie tak, ale polega na opanowaniu Menadżera Reklam, co nie jest już takie proste. Na początek samo „Promowanie posta” Ci wystarczy, bo zrozumiesz sam sposób działania reklam na Facebooku, co jest moim zdaniem kluczem do rozwoju Twojego biznesu.

„Promuj post” w praktyce – firma lokalna

Mam klienta, który od lat do różnych swoich projektów związanych z branżą motoryzacyjną (wynajem samochodów, sprowadzanie aut z USA, leasing itd.) wykorzystuje reklamy z poziomu fanpage. Klika w „Promuj post” i zaczyna testować swoje pomysły.

Zapytałem go kiedyś, czy chciałby się nauczyć obsługi Menadżera Reklam, aby ustawiać reklamy bardziej precyzyjnie. On jednak stwierdził, że nie ma ochoty się tego uczyć. Skupia się na swoich biznesowych pomysłach, a reklama na Facebooku jest tylko jednym ze sposobów na przetestowanie nowej koncepcji.

Właśnie wtedy zrozumiałem, że w klikaniu w „Promuj post” nie ma nic złego, bo pozwala Ci szybko i bez żadnej wiedzy reklamować swój biznes. Mam z tym klientem taki układ, że wszystkie małe akcje reklamowe przeprowadza na własną rękę, klikając w „Promuj post”. Kiedy potrzebuje wsparcia przy większych kampaniach (budżet powyżej tysiąca złotych), zleca mi przygotowanie reklam z bardziej zaawansowanymi ustawieniami.

Uważam, że takie podejście sprawdza się znakomicie w przypadku małych biznesów. Zamiast wydawać pieniądze na obsługę kampanii, możesz przeznaczyć cały budżet na reklamę. Nie ważne, że klikając w „Promuj post” Twoje reklamy mogą być droższe (wcale tak nie musi być!), ale przy większym budżecie (bo nie płacisz agencji) i tak będziesz miał lepsze rezultaty.

Pokażę Ci teraz w kilku prostych krokach, jak ustawić reklamę klikając w „Promuj post”. Mam nadzieję, że po przeczytaniu tego artykułu, ustawisz swoją pierwszą reklamę na Facebooku i sprawdzisz, jak wpłynie to na Twój biznes.

Jak ustawić reklamę na Facebooku klikając w „Promuj post”?

Jeżeli chcesz zacząć reklamować swoją firmę na Facebooku, musisz mieć swój fanpage (stronę firmową). Zakładam, że ten etap masz już za sobą i tworzysz już posty związane z Twoim biznesem. Teraz czas dotrzeć z Twoim postem do szerszej publiczności i przyciągnąć nowych klientów do Twojej firmy.

Wchodzisz na swój fanpage (stronę firmową) na Facebooku. Do reklamy wybierasz post, który ma potencjał przyciągnąć nowych klientów (np. opisujesz tam swój produkt lub usługę). Następnie klikasz w przycisk „Promuj post”. Najprostszą część masz za sobą. Czas zagłębić się w podstawowe ustawienia reklamy.

przycisk "Promuj post" na Facebooku

Wybierz cel reklamowy

Pierwszy krok to wybór celu reklamowego. Masz tu do wyboru dwie opcje: „Skieruj użytkowników do swojej witryny” lub „Skłoń więcej osób do reagowania, komentowania i udostępniania”. Jaki cel reklamowy powinieneś wybrać?

wybór celu reklamowego na Facebooku

Jeżeli Twój post opisuje produkt lub usługę i zamieszczasz w nim link do swojej strony internetowej (oferta), to zależy Ci, aby jak najwięcej osób kliknęło Twoją reklamę i znalazło się na Twojej stronie. Można powiedzieć, że reklama ma tylko skłonić ludzi do tego, aby odwiedzili Twoją stronę. Głównym celem jest pokazanie potencjalnym klientom Twojej oferty na stronie, dlatego zdecydowanie musisz wybrać opcję „Skieruj użytkowników do swojej witryny”.

Jeżeli jednak Twój post ma wywołać jedynie reakcję użytkowników na Facebooku (komentarze, udostępnienia lub polubienia), ale nie chcesz kierować potencjalnych klientów na swoją stronę, to wybierz cel: „Skłoń więcej osób do reagowania, komentowania i udostępniania”. W ten sposób masz szansę zainteresować większą ilość osób swoim fanpage. Jest to świetne rozwiązanie dla osób, które nie mają jeszcze strony internetowej, albo ich strona działa słabo na klientów.

Wybierz grupę docelową

Kolejny krok to wybór osób, którym chcesz zaprezentować swój post. Będzie to Twoja grupa docelowa, czyli potencjalni klienci. Jeżeli masz podany adres swojej firmy na fanpage, Facebook automatycznie będzie chciał skierować reklamę do osób z Twojej okolicy. To dobre rozwiązanie dla lokalnego biznesu, ale można zrobić jeszcze lepiej.

Możesz ustalić swoją grupę docelową w bardziej precyzyjny sposób, klikając w „Utwórz nową grupę odbiorców”. Pojawia się wtedy formularz, w którym możesz wybrać konkretne osoby, do których chcesz kierować swoją reklamę.

wybierz grupę docelową na Facebooku

Omówię teraz wszystkie pola, które musisz wypełnić, aby przygotować skuteczną reklamę na Facebooku. Przeczytaj najpierw cały opis, a dopiero później zacznij próbować na własną rękę. Kiedy zrozumiesz cały mechanizm, będzie Ci dużo łatwiej.

Utwórz nową grupę odbiorców na Facebooku

Nazwa grupy odbiorców

Zaczynasz od ustalenia nazwy grupy odbiorców. Możesz użyć dowolnej nazwy. Jednak moim zdaniem najlepiej opisać dokładnie grupę, do której kierujesz reklamy. W ten sposób łatwiej Ci będzie wrócić po czasie i przeanalizować skuteczność reklamy.

Nie twórz nazw przypadkowych w stylu: grupa 1, grupa 2, reklama 1. Opisuj konkretnie swoją grupę docelową: mężczyźni z Gdańska wiek 20-35; kobiety z Gdyni i okolic (do 40 km) wiek 35-45.

Wybierz płeć

Później przechodzisz do konkretnych ustawień. Wybierasz, czy chcesz kierować swoją reklamę do wszystkich, czy tylko do kobiet lub mężczyzn. Wybór płci odbiorców to w przypadku wielu lokalnych firm kluczowy element skutecznej reklamy na Facebooku.

Bez sensu jest kierować reklamę do wszystkich, jeżeli prowadzisz salon fryzjerski wyłącznie dla kobiet. Bez sensu jest kierować reklamę wyłącznie do mężczyzn, jeżeli prowadzisz restaurację i reklama mogłaby również zachęcić kobiety do skorzystania z Twojej oferty. Wybór płci zależy wyłącznie od tego, jaki biznes prowadzisz i jakich dotychczas masz klientów.

Wybierz wiek

Wiek to również ważna opcja, którą warto ustawiać. Jeżeli prowadzisz warsztat samochodowy i wiesz, że Twoi klienci to zazwyczaj osoby po trzydziestce, to nie ma sensu pokazywać swojej reklamy osobom młodszym. Jeżeli prowadzisz sklep z zabawkami i wiesz, że kupują u Ciebie głównie młode matki, to powinieneś ustawić wiek w przedziale 25-35.

Kierowanie reklam do wszystkich nie ma sensu. Skup się na grupach wiekowych, które są najczęściej Twoimi klientami (albo są najlepszymi klientami). Podobnie jak w przypadku płci, wybór konkretnej grupy wiekowej zależy od rodzaju biznesu, jaki prowadzisz.

Wybierz właściwą lokalizację

Następnym bardzo ważnym ustawieniem jest lokalizacja. To najczęściej kluczowa opcja do ustawienia w przypadku lokalnego biznesu. Kierowanie oferty do osób z całej Polski nie ma sensu, jeżeli prowadzisz swój mały lokalny biznes i potrzebujesz klientów, którzy odwiedzą Cię osobiście.

W lokalizacji możesz ustawić konkretne miasto albo województwo. Możesz też ustawić konkretne miasto i obszary podmiejskie, w których przykładowo mieszkają Twoi klienci. Ustawiając miasto z obszarami sąsiadującymi masz do wyboru zakres od 17 do 80 km w promieniu miasta.

reklama na Facebooku - lokalizacja

Sam wykorzystuję bardzo często ten sposób wybierania lokalizacji, kiedy ustawiam swoją reklamę na Gdańsk i dodaję promień 40 km. W ten sposób mam dostęp do wszystkich klientów z Trójmiasta i okolic. Mógłbym oczywiście wpisać same miasta Gdańsk, Gdynia, Sopot, ale w ten sposób straciłbym dostęp do wielu potencjalnych klientów, którzy mieszkają poza obszarem miejskim.

W przypadku Twojego małego biznesu to właśnie lokalizacja może odgrywać kluczową rolę w pierwszych kampaniach reklamowych. Musisz ustawić ją we właściwy sposób, aby nie tracić pieniędzy na dotarcie z reklamą do osób, które i tak nie będą miały możliwości odwiedzić Twojej firmy.

Zainteresowania w reklamie na Facebooku

Na koniec ustawiania grupy odbiorców przejdziemy do rzeczy bardziej skomplikowanych, czyli szczegółowych opcji targetowania. Chodzi tu o to, że możesz wpisać zainteresowania osób, które mogą być potencjalnie Twoimi klientami. Nie możesz przesadzić z wypisywaniem tych zainteresowań, bo Twoja reklama będzie nieskuteczna.

Facebook na dole strony podpowiada Ci, czy Twoje ustawienia są właściwe. Jeżeli wszystko jest ok, to widzisz napis: „Wybrana grupa odbiorców jest odpowiednia. Świetnie!”. Jeżeli przekombinowałeś z ustawieniami i grupa odbiorców jest za mała, to Facebook wyświetli komunikat: „Wybrana grupa odbiorców reklam jest zbyt wąska. Spróbuj ją rozszerzyć.”.

grupa zbyt wąska i odpowiednia na Facebooku

Właściwe dobranie zainteresowań to temat na osobny artykuł. Są to już bardziej zaawansowane ustawienia, które dodatkowo często się zmieniają. Podpowiem Ci tylko ogólne założenia związane z ustawianiem zainteresowań, aby nie dokładać Ci dodatkowej wiedzy, która może Cię zablokować przed działaniem.

Na początku nie warto w nieskończoność skupiać się na wyborze zainteresowań, bo w przypadku małego biznesu ważniejsze będzie dobre ustawienie odpowiedniej lokalizacji. Facebook to inteligentne narzędzie i sam się nauczy komu pokazywać Twoje reklamy, aby spełnić Twój cel (wejścia na stronę lub reakcje pod postem). Daj mu szansę, a na pewno uzyska lepsze rezultaty niż źle dobrane zainteresowania, które sam wpiszesz.

Jednak aby nie zostawić Cię bez podstawowej wiedzy na temat wyboru zainteresowań, podpowiem Ci kilka możliwości. Przykładowo prowadzisz warsztat samochodowy. Ustawiasz właściwą lokalizację, w której działasz. Następnie w zainteresowaniach wybierasz: Motoryzacja (będzie to ogólne hasło, ale czasami może pomóc w kierowaniu reklam). Możesz też wybrać konkretne marki samochodów, które najczęściej naprawiasz: Audi, Mercedes-Benz itd.

To właśnie dzięki opcji związanej z wyborem zainteresowań można dotrzeć do osób, które właśnie przeprowadziły się do miasta, w którym działa Twoja firma (opcja: Krótko po przeprowadzce). Możesz też dotrzeć do osób, które będą miały niedługo urodziny (opcja: Zbliżające się urodziny). Możliwości jest wiele, jednak to temat na kolejny artykuł.

Możesz poeksperymentować ze wpisywaniem zainteresowań. Nie trać jednak na to zbyt wiele czasu. Kiedy dopiero zaczynasz reklamować swój lokalny biznes, dużo ważniejszy będzie wybór właściwej lokalizacji i zostawienie Facebookowi pola do testów.

Po ustawieniu grupy docelowej możesz przejść dalej. Na ten moment nie zwracaj uwagi na pole: „Automatyczne umiejscowienia (zalecane)”. Powinno być one zaznaczone jako włączone. Przy małych budżetach nie opłaca się tego zmieniać. Niech Facebook sam podejmie decyzję gdzie będzie pokazywał Twoje reklamy.

Budżet reklamowy

Czas przejść do ostatniej opcji w ustawieniu Twojej reklamy. Musisz wybrać budżet (ile chcesz wydać na reklamę) oraz czas trwania Twojej akcji promocyjnej. Proponuję Ci na początku promować posty na okres od 5 do 10 dni. Będzie to wystarczająco długo, aby Facebook mógł się nauczyć wyświetlać Twoją reklamę dla właściwych osób. Będzie to też odpowiedni czas, w którym będziesz mógł stwierdzić, czy reklama przełożyła się na wzrost zainteresowania Twoją ofertą.

Pozostaje ostatnie pytanie, ile powinieneś wydać, aby Twoja reklama na Facebooku była skuteczna? Nie ma tu jednoznaczniej odpowiedzi. Facebook pozwala Ci promować post na 5 dni nawet za 4 zł dziennie (łączny budżet 20 zł). Jeżeli jednak możesz sobie na to pozwolić, postaraj się wybierać taki budżet, aby Twoja reklama kosztowała Cię między 10 a 20 zł dziennie.

budżet na reklamę na Facebooku

Przykładowo promując post na 5 dni ,możesz ustawić budżet łączy 50 zł (czyli 10 zł dziennie) albo 100 zł (czyli 20 zł dziennie). Moim zdaniem takie kampanie mają największą skuteczność na początku. Zbyt mały budżet może spowodować, że Facebook nie będzie mógł się nauczyć jak wyświetlać Twoje reklamy i w ten sposób nie będzie trafiał do właściwych osób. Daj mu trochę czasu i pieniędzy, a na pewno dotrze do lepiej dobranej grupy docelowej.

Nie ma też sensu na inwestowanie wielkich pieniędzy w pierwsze kampanie. Jesteś na etapie, w którym dopiero uczysz się korzystać z możliwości reklamowych Facebooka. Nie marnuj pieniędzy i nie przekraczaj budżetu, który polecam. Lepiej promować kilka różnych postów i sprawdzić, które działają najlepiej, niż włożyć wszystkie pieniądze w promocję jednego posta, który z jakichś powodów okaże się nieskuteczny.

Dodaj metodę płatności

Na koniec jeszcze jedna sprawa. Jeżeli będzie to Twoja pierwsza reklama na Facebooku, to będziesz musiał dodać metodę płatności. Facebook poprosi Cię o podanie numeru karty (może być kredytowa lub zwykła karta debetowa do konta). Nie bój się tego zrobić. Wiem z doświadczenia, że klienci mają opory przed podawaniem numeru karty. Jednak płatności na Facebooku są bezpieczne. Z tego narzędzia korzystają na co dzień tysiące firm, dlatego musi być to bezproblemowe i bezpieczne rozwiązanie.

„Promuj post” – ostatni etap

Jeżeli ustawiłeś wszystko zgodnie z moimi wskazówkami, pozostaje Ci wykonać ostatni krok. Naciśnij przycisk „Promuj post” i zacznij się reklamować na Facebooku. Twoja reklama nie ruszy od razu, najpierw Facebook musi ją zatwierdzić. Jednak najczęściej już po kilku godzinach będziesz mógł zobaczyć pierwsze rezultaty.

Promuj post start kampanii reklamowej na Facebooku

Czy warto klikać w „Promuj post” – podsumowanie

Reklama na Facebooku nie jest wcale taka straszna. Jeżeli wykonałeś wszystko krok po kroku, to jesteś w stanie odpalić swoją pierwszą kampanię. Opcja „Promuj post” jest dla wielu przedsiębiorców jedyną szansą, aby w bezpiecznych warunkach wystartować z reklamą na Facebooku.

Jeżeli zaczniesz się uczyć Menadżera Reklam i okaże się to zbyt trudne, szybko się zniechęcisz. Lepiej zacząć od czegoś bardzo prostego. Wybierz odpowiedni cel reklamowy i dobierz właściwą lokalizację, aby dotrzeć do klientów w Twojej okolicy. Możesz też poeksperymentować z zainteresowaniami. Ustaw czas promocji i budżet. Resztę zrobi za Ciebie Facebook.

Znam osoby, które uczyły się reklamować swoją firmę na Facebooku właśnie przez klikanie w „Promuj post”. Jest to na tyle proste, że nie potrzebujesz tu żadnych specjalistycznych szkoleń i książek. Metodą prób i błędów możesz się tego nauczyć.

Kilka z tych osób zaczęło się później uczyć bardziej zaawansowanych ustawień w Menadżerze Reklam. Jednak kilku moich klientów nadal używa przycisku „Promuj post” i zupełnie ich nie interesują jakieś zaawansowane metody reklamy. Wszystko zależy od Twoich potrzeb.

Moim zdaniem dla lokalnego przedsiębiorcy lepiej jest korzystać z opcji „Promuj post” niż od razu inwestować we współpracę z agencją reklamową. Jeżeli poznasz podstawy działania reklam na Facebooku, to później żadna agencja nie wciśnie Ci kitu. W innych przypadkach będziesz musiał im zaufać, bo zupełnie się nie będziesz na tym znał. Ja wolę zdecydowanie podejście, w którym wydajesz świadomie swoje pieniądze.

Dlatego zacznij reklamować się na Facebooku na własną rękę. Nie bój się klikać w „Promuj post”. Nie słuchaj ekspertów, którzy próbują Ci wmówić, że nie jest to skuteczna metoda reklamy. Oni chcą, abyś został ich klientem, dlatego muszą udawać, że reklama na Facebooku to jakaś wiedza tajemna. Ja podchodzę do tego inaczej i dlatego zachęcam Cię do własnych testów. Reklamowanie firmy na Facebooku nie jest trudne i każdy przedsiębiorca powinien tego spróbować.

Pozdrawiam,

Patryk Wójcik – psycholog pomagający w promocji lokalnego biznesu.

1 Komentarze

Jak pozyskać klientów do restauracji? Czym przyciągnąć nowych gości? 4 marca, 2020 - 18:28

[…] Ci podstawy, dlatego zachęcam Cię do przeczytania mojego wcześniejszego artykułu na ten temat: Reklama na Facebooku – Czy warto klikać w „Promuj post”? Dowiesz się z niego, jak krok po kroku ustawić swoją pierwszą reklamę na […]

Reply

Napisz komentarz